Nieuw project

De winterstop is pas net begonnen, maar we gaan binnenkort alweer verder met een nieuw project, namelijk een nieuwe ontsteking. Deze ontsteking wordt geleverd door Bert van de Zand en helpt ons met het monteren en afstellen van de ontsteking. Wij willen hem alvast bedanken voor zijn hulp! Hieronder volgt nog even een technisch verhaaltje van de werking van de ontsteking.

De ontsteking van de 2-takt racer

Voor je kunt besluiten wat voor elektronische ontsteking je koopt, is het van belang om te weten wat nu je 50cc racer prettig vindt. Ik ga dan uit van een racer die rond de 15000 tpm draait.

Voor voldoende trekkracht onderin wil de 2-takt graag veel vervroeging. Zo’n 4 mm tot 7000 tpm is niet ongebruikelijk. Daarna is er geen sprake van vervroeging maar van verlating. Bij 9000 tpm is zo’n 3 mm goed en bij 12000 tpm 1,5 mm. Daarna wordt het spannend. Bij een conservatieve afstelling zonder al te veel risico is de vervroeging ca. 0,8 tot 1 mm bij 15000 tpm. Echter, door nog meer te verlaten (soms wel tot 0,1 mm) zal de vulling van de cilinder beter worden. Let wel op: de warmte zal toenemen. Je komt dus in een risicogebied van vastlopers. Wat gebeurt er dan? Door nog meer te verlaten komt de verbranding in de cilinder te laat. Een deel van de verbranding vindt dan nog in de uitlaat plaats. De uitlaatgassen worden heter, waardoor de gassnelheid in de uitlaat groter wordt. Dit is juist de bedoeling, want daardoor ontstaat er een hogere tegendruk in de uitlaat en dat leidt weer tot een betere vulling van de cilinder. Dus……. meer vermogen in de toptoeren! Nogmaals een waarschuwing: hogere temperaturen stellen ook eisen aan de koeling. Ook de sproeiergrootte zal dan een belangrijke rol spelen voor een perfecte afstelling.

Het zal duidelijk zijn dat de (elektronische) ontsteking aan bovenstaande eisen zal moeten voldoen. De ontsteking zal in een brede range afstelbaar moeten zijn qua curves. Verder (en daar ontbreekt het nog wel eens aan) moet de timing uiterst precies zijn. Immers, een fout van 3° – waar een 4-takt helemaal niet van wakker ligt – kan bij een 2-takt op hoge toeren desastreuze gevolgen hebben. Verder is de vonkenergie heel belangrijk. In het toptoerengebied is de het mengsel niet altijd even gemakkelijk ontbrandbaar. Met een moderne laagohmige bobine en een goede bougie kan die vonkenergie geleverd worden. Denk ook eens aan de bougie. De hoge temperaturen in de toptoeren hebben ook invloed op de bougie. Inbranden van de bougie kan voorkomen worden door bougies te gebruiken met een elektrode van zilver of iridium. Voor meer technische informatie over bougies: zie www.brisk-nederland.com/